A Lego Ninjagótól az OKTV döntőig

tanévzáró

Mi köze van egy animációs kalandsorozatnak a francia OKTV-hez? Első olvasatra minden bizonnyal rávágnánk, hogy semmi. Pedig Fodor Marcell diákunkat egészen a 22. helyig repítette a Lego Ninjago. De nem csak ő, hanem nyolc másik diákunk is kiemelkedő eredményeket ért el az egyik legrangosabb megmérettetésen az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen. A Pannonhalmi Bencés Gimnázium tanévzáróján pedig arról is meséltek, hogy mi motiválta őket.

Térjünk azonban vissza Marcellhez. Második nyelvként tanulja a franciát iskolánkban, így talán még nagyobb teljesítmény, hogy az OKTV döntőben 22. lett. OKTVRáadásul saját maga bevallása szerint, soha nem volt kiemelkedően jó a nyelvből. Az áttörést végül a Lego Ninjago hozta meg számára. Vagyis az, hogy franciául kezdte el nézni a sorozatot. A hallott szöveg utáni értése ennek köszönhetően rohamosan javulni kezdett, új szavakat tanult és a kiejtése is tökéletesedett, és elkezdte élvezni a franciával töltött időt. A filmnézés mellett persze azért rengeteg munkát – tanulást – is beletett.

Ahogy Barcza Ambrus is, aki történelemből lett országos 30. Megszámlálhatatlanul sok órát töltött a Pannonhalmi Főapátsági Levéltárban 19. századi naplókat és levelezéseket kutatva, hogy aztán ezt 30 oldalas tanulmányban foglalja össze. Őt pont ez motiválta, hogy kipróbálhassa magát a tanulmányírásban.

Domokos Bálintot pedig a kíváncsisága hajtotta,DB amely művészettörténetből a több mint előkelő 4. helyet hozta meg számára. Mint azt a tanévzárón elmondta, amikor ránéz egy templomban, vagy múzeumban egy műtárgyra sokszor előfordul, hogy nem teljesen érti annak hátterét. Ekkor egyből kutató üzemmódba kapcsol és utánajár az alkotás történetének, megszületésének és így mindig tanul valamit. Ez a nyitottság, érdeklődés az, amit szerinte a leginkább köszönheta művészettörténetnek.

Az összefüggések megtalálása és átlátása. Ezt a képességét fejleszti a latin Farkas Márknak, aki latin nyelvből 22. lett az OKTV-n. A verseny fordításokon alapszik. Az első nyers verzió megszületése után azonban szükség van arra, hogy meglássa a szövegkohéziót, és a mondatokat összefűzze egy egységes tartalommá – avatta be diáktársait a „műhelytitkokba”. Ezt a fajta látásmódot az életben is kamatoztatja, hisz ahhoz, hogy átlásson bonyolultabb kérdéseket is, kell, hogy fel tudja fedezni az összefüggéseket. Latin nyelvből Képes Péter diákunk is indult az OKTV-n, ő országos 24. lett.

Schuster Jánost az egy-egy témában való elmélyülés terelte a filozófia felé. A tárgyból ugyanis olyan az OKTV felépítése, hogy hagy időt a belemerülésre. A második fordulóban például 4 órát kaptak egy hosszú esszé kidolgozására. Mint mondta, a filozófiában van idő arra, hogy teljes mélységében átlásson egy adott témát. És az 5. helyezése bizonyítja, hogy ez sikerült is neki. János mellett Veres Viktor is bejutott a legjobbak közé, és a 18. helyen végzett.

Hasonlóan hosszas gondolkodást igényel a matematika OKTV is. Bár ez inkább ijesztő volt Császár Tamásnak. Ahogy mesélte, 3 kérdésből álló, kis túlzással egy sms-ben elférő feladatsor megoldására 5 órát kaptak. Ez is mutatja, hogy matekból a verseny rendkívül nehéz. Tamás célja az volt, hogy legalább egy feladatot megoldjon. Miután percekig csak a fejét fogta, végül másfél órás – ahogy ő fogalmazott – brainstorming után rájött a megoldásra, ami olyan heuréka élményt adott neki, amire a mai napig örömmel gondol vissza. Tamás 21. helyezett lett a versenyen.

Szűcs Bálint pedig duplázott az OKTV-n. Történelemből és magyarból is megmérettette magát. Előbbiből 3., míg utóbbiból a 15. lett. A tanévzárón azt tanácsolKGta diáktársainak, hogy ahhoz, hogy eredményesek legyenek a versenyen, minden fordulóra és feladatra készüljenek fel. Mint mondta, ez a verseny azért jó, mert egy objektív értékelést ad a tudásukról.

Az OKTV-k mellett idén is számos, mintegy 140 versenyeredményt, díjat és elismerést gyűjtöttek be diákjaink. A tanévzárón ezek ismertetése mellett átadtuk az öregdiákok által létrehozott díjakat, megköszöntük az rendszeres iskolai szolgálatokat végző lelkiismeretes diákjaink munkáját, valamint a külföldi ösztöndíjat nyert tanulóinkat is kiemeltük.