2024. nov. 22-én komoly vállalkozás vette kezdetét. Közösségi iskolatervezés indult a Cseh András (CAN Architects) és Gutowski Robert (Gutowski Architects) vezette építészirodák irányításával, 20 önkéntes diák és 16 felnőtt közreműködésével Hol tanult a jövő embere? címmel. A folyamat előkészíti, hogy a gimnázium és kollégium épületét még otthonosabbá, a 21. századi oktatási-nevelési igényeknek még inkább megfelelő módon alakítsuk át.
A közösségi tervezés egy módszertan, ahol a megszokott döntéshozó, fenntartó és tervező szereplők a tervezési folyamatba bevonják a közösség tagjait, az épület majdani használóit is. Az így létrejövő tervező közösség képes a használat és fenntartás komplex problémakörének megoldására. Résztvevői a tervezés és a megvalósítás részének vagy egészének aktív alakítóivá, a nagyobb felelősségérzet mentén az új terek gondos gazdáivá válhatnak.
A Pannonhalmi Bencés Gimnázium épületegyüttese folyamatosan épül és alakul. A következő évtizedek diákjait és tanárait szolgáló térstruktúra megújulásához, korszerű tanulási és közösségi tereinek tervezéséhez ugyanúgy szükség van a gimnázium életének pontos feltérképezéséhez, megértéséhez, jövőképének meghatározásához, mint a 21. századi pedagógia és iskolaépítészet megismeréséhez és adoptálásához.
A Pannonhalmi Bencés Gimnázium felkérésére a közösségi tervezést és az építészeti terveket a szépség, tartósság és hasznosság hosszú távú zálogaként a CAN Architects és a Robert Gutowski Architects csapatai együtt alakítják. Utóbbi az Apátság és a Gimnázium jó ismerőjeként, tervezőjeként, előbbiek pedig a kortárs iskolaépítészet innovátoraiként és a közösségi iskolatervezés magyarországi meghonosítóiként.
Indításnak három alkalom szolgál: diákok és tanárok – minél több osztályból, évfolyamból, érdeklődési kör és tantárgycsoport szerint. A három alkalom:
2024. november 22. 15:00-18:00 (helyszín: tornacsarnok)
2024. december 13. 15:00-18:00 (helyszín: Díszterem)
2024. január 10. 15:00-18:00 (helyszín: egy osztályterem)
Közös célunk, hogy elindítsuk azt a hosszú távú gondolkodást, amely egy folyamatosan, ütemenként fejleszthető rendszerben megújítja a gimnázium és a kollégium térrendszerét, széles spektrumon biztosítja a tanulás és közösségi élet kisebb-nagyobb zugait és tereit.
Résztvevő egy bő osztálynyi közösség. Folytatás várható, akár nagyobb csoportban 2025. tavaszi félévében.