Ma, 2021 májusának utolsó szombatján, a reggeli órákban, életének 80. évében, elhunyt Jankovics Marcell rajzfilmrendező, grafikus, könyvillusztrátor, művelődéstörténész, a Nemzet Művésze, Pannonhalmi öregdiák-társunk (1959A). A holnapi diákmisében imádkozunk lelki üdvéért, hálát adva életéért, művészetéért, életművéért. Életének fontosabb állomásaival, ill. a Pannonhal-MA újság 2015-ös VIII. évfolyamának/3. számában megjelent interjúval emlékezünk rá alább.
1941. október 21-én született Budapesten. Apja Jankovics Marcell (1906-1970), banktisztviselő, nagyapja id. Jankovics Marcell (1874–1949), író, politikus, ügyvéd volt. Apját 1950-ben koholt vádak alapján letartóztatták, és életfogytiglani kényszermunkára ítélték. ’56-ban kiszabadították; a forradalom leverése után felügyelettel szabadlábon maradhatott. Közben családját 1951-ben kitelepítették, ahonnan csak 1953-ban térhettek vissza. A gyermek Marcell 1955-től a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumba járt, itt is érettségizett. Így emlékezik itteni éveire: „Mit adott a pannonhalmi gimnázium? Például csodálatos természeti környezetet, páratlan napfelkeltéket. Az iskola, a kollégium miliője pedig a középkor iránti vonzódásom miatt is meghatározó volt. Továbbá a bencés gimnázium adott nekem a maga szigorával egy mintaszerű munkakultúrát. Az ott megszerzett érettségi mögött olyan tudásnak kell lennie, ami sok esetben meghaladja azt, amit egy mai diplomához feltételül szabnak.”
1959-1960-ban segédmunkásként dolgozott, majd 1960-tól a Pannónia Filmvállalathoz (ma Pannóniafilm kft) került, ahol fázisrajzolóként kezdett dolgozni. 1965-ben rendezőnek nevezték ki. 1965-től 1968-ig Dargay Attilával és Nepp Józseffel közösen készítették a nagy sikerű Gusztáv című rajzfilmsorozatot. 1971-72-ben a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban tanított animációt. 1973-ban a Hanna-Barbera megvette a János vitéz forgalmazási jogát angol nyelvterületre, örök időkre. Soha nem vetítették. 1974-ben Sisyphus c. munkáját Oscar-díjra jelölték. 1977-ben elnyerte a Cannes-i Filmfesztivál Arany Pálma-díját a rövidfilmek kategóriájában, Kűzdők c. filmjével, de az akkori kultúrpolitika jellemző epizódjaként Jankovics helyett mást küldtek ki a díj átvételére. 1981-től pedig az Iparművészeti Főiskolán tanít szintén animációt.
1983-ban elkészült Az ember tragédiájának animációs film forgatókönyve. 1994-től a Magyar Művészeti Akadémia tagja lett.
1996-tól kinevezték a Pannóniafilm Kft ügyvezető igazgatójává. Még ugyanebben az évben megpályázta a Duna Televízió elnöki posztját, sikertelenül. 1997-től a Magyar Iparművészeti Egyetem DLA minősítésű egyetemi magántanára lett. 1998-2002 a Nemzeti Kulturális Alap elnöke. 1998-tól Magyar Művelődési Társaság elnöke. 2003-tól a Fidesz Kulturális Tagozatának elnökségi tagja.
Főbb díjai: Balázs Béla-díj (1974), Arany Pálma-díj (1977), Kossuth-díj (1978), érdemes művész (1984), Minden idők legjobb rajzfilmje-díj a Fehérlófia c. rajzfilmjéért (Los Angeles, 1984), Életfa-díj (1988), a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje (1998)
Filmjei:
Rendezőként
- Ének a csodaszarvasról (2002)
- Mondák a magyar történelemből (1986)
- Fehérlófia (1982)
- Kacor király (1978)
- Magyar népmesék (sorozat) (1977)
- Küzdők (1977)
- Sisyphus (1975)
- János vitéz (1973)
- Hídavatás (1969)
- Tendenciar (1967)
- Gusztáv, a társas lény (1965)
- Jónás és a cet (1963)
Forgatókönyvíróként
- Ének a csodaszarvasról (2002)Küzdők (1977)
- János vitéz (1973)
- Tendenciar (1967)
Könyvek
- Jelkép-kalendárium (1988)
- A fa mitológiája (1991)
- Ahol a madár se jár (1996)
- A Nap könyve (1996)
- Mély a múltnak kútja (1998)
- A szarvas könyve (2004)
- Csillagok között fényességes csillag (2006)
- Lékiratok I-II. (2007)
- 3+1 A négy évszak szimbolikája (2008)
- Trianon (2019)
Társszerzőkkel
- Jelképtár (1990)
- Csodakút (1994)
- Égforgató csodagyűrű (Mirtse Zsuzsa Égforgató csodagyűrű c. mesekönyvének illusztrálása) (Méry Ratio Kiadó, 2004)
- A lőcsei Szent Jakab templom szárnyasoltárai (Méry Gábor-Jankovics Marcell díszalbuma) (2007)
- Lovagkór (Mirtse Zsuzsa Lovagkór című könyvét tusrajzokkal illusztrálta) (Méry Ratio Kiadó, 2007)
Interjú Jankovics Marcellal – Pannonhal-MA , 2015. 8. évfolyam / 3. szám
Marci, 1955-1958 között három évig együtt voltunk Pannonhalmán. Te ugyan alsós voltál, én felsős, de ennek ellenére nem olyan volt a kapcsolat köztünk, mint egy alsós és felsős között szokott lenni. Ebben nagy szerepe volt, hogy nagyon sok egyformaságunk volt, én kezelhetetlen gyerek voltam Pannonhalmán, te sem voltál különb. Mindkettőnk édesapja börtönben volt azokban az években, amit ugyanakkor nem tudtunk egymásról, és azt sem, hogy ültek mindketten együtt Kovács Arisztiddel. Mesélnél valamit Arisztid atyáról?
Nagyon szívesen. Úgy ismertem meg, hogy kiszabadult 1956 nyarán, a forradalom előtt, azelőtt, hogy az én apám kiszabadult volna. A kórházba vitték, és ő keresett meg engem valamilyen üzenet formájában, hogy apámról hozott hírt. Én meglátogattam őt, de nem Pannonhalmán, mert nyári szünet volt, ha nem csal az emlékezetem, a Szent Ferenc Kórházban volt utókúrán. Közölte velem, hogy ő a vértestvérem, mert az apám vért adott neki. Apámtól tudta, hogy amikor én egészen kicsi baba voltam, 11 hetes, besárgultam, és apámnak ugyanaz lévén a vércsoportja, mint nekem, ő adott nekem vért. Ezzel mentett meg. Ez Arisztid atya szemében minket összekötött. Pannonhalmán angolt tanított nekem, és rossz néven vette, hogy nincs nyelvérzékem. Hiába tudok olvasni angolul, ha hallok valakit beszélni, azzal problémám van a nagyothallásom miatt. Ez a nem sikeres dolog az életemben. Jártam át hozzá bizonyos időközönként, ha volt nála valami hazaija, megkínált vele, például süteménnyel, megitatott angol keserűvel. Anglomán volt, járt Angliában és talán Írországban. Úgy is nézett ki Arisztid atya, mint egy öreg vikárius egy vidéki templomból. Össze-visszaálló fogak, hosszúkás fej, nagy busa fehér szemöldök, vérvörös orr, és borzasztó kedves ember. Rájött, hogy tudok rajzolni, és elkezdett dolgoztatni. Elvitt festőművész barátaihoz, Molnár C. Pálhoz, Varga Nándor Lajoshoz, aki történetesen a nagynénémnek mestere volt grafikatanárként a Budapesti Képzőművészeti Főiskolán. Ő azok közé tartozott, aki engem művészi pályára akart segíteni. Megmentett a kirúgástól is, mert Legányi Norbert, fizika- és matematikatanárom, később igazgató, majd főapát szerint elkövettem egy fatális bűnt. Egyszer megkérdezte, mit gondoltok, mi a fajsúly? Én meg jelentkeztem, és azt mondtam, hogy az anyag jellemző tulajdonsága. Letérdepeltetett, mert ezt ő úgy fogta fel, hogy én csúfolom. Ettől kezdve formálisan üldözött. És aztán egyszer ki akart rúgni, mert azt mondtam egy osztálytársamnak, hogy szétrúgom a pudvás segged. Akkor is Arisztid atya mentett meg, de az igaz, hogy Ábel is mellém állt.
Úgy tudom, hogy másokkal is volt afférod! Ha jól emlékszem Efrém atyával.
Igen, az egy nagy affér volt. „Jó boron hízott, nem babon és cefrén, vitézlő, kövérlő dr. Sulyok Efrém.” – szólt a diákvers róla. A háta mögött Golyónak hívtuk. Papi civilben ment le szombaton a gyalogúton a várkerület mellett, és mi ott fociztunk. Én üvöltöttem, hogy „Gurul a Golyó!”, boldogan, hogy elmegy, és nem lesz magyar óra hétfőn. Mindenki hasra vágta magát, de egy osztálytársam, gyerekparalízises, nem tudta magát csak úgy hasra vágni. Amikor visszafordult, látta szegény osztálytársamat, aki elmondta, ki kiabált. Ettől kezdve minden magyar órán feleltetett, két éven át. Én lettem a világ legjobb magyarosa emiatt. Aztán amikor leérettségiztem, az is egy érdekes történet: mert abszolút pártállami idők voltak, a piarista gimnázium igazgatója volt az egyházi elnök, a világi elnök pedig a Foxi Maxitól jött. Hárman választottuk azt a témát az írásbelin, hogy Nemzeti érzés a Himnusz, Szózat és a Nemzeti dal költőinél. Az összes többi a munkásmozgalmi témát választotta. Mi hárman úgy megkaptuk a hármast az írásbelire, mint a pinty. Ezek után huszonhárom magyar tételből kellett felelnem. Keményen megdolgoztattak. Ilyen kérdések voltak: mi rímel a kanászra, és Csokonai melyik versében. Megkaptam végül az ötöst, és azt mondta Efrém atya, hogy a Golyó meg van bocsátva.
Úgy emlékszem, hogy Csóka Lajossal nagyon jóban voltál.
Csóka Lajos egyetemi tanár volt korábban. Nagyon benne volt a történelemben. Az egyik érettségi találkozónkon, akkor már nagyon hamvas volt, kifehéredett a bőre, pergamenszerű volt, és megható volt, öreg bácsi lett, elvitt minket a levéltárba, ugyanúgy, mint az első történelemórán. Mindenki könnybe lábadt szemmel állt körülötte. Felidézte, amikor letegeztem. Feleltem, és egyik állításomra azt kérdezte: „Ezt nekem mondod!?” Én erre: „Neked!” Teljesen véletlen volt, gyerek dolog, és ő ezt megjegyezte. Eltelt vagy harminc év, és emlékezett. Ezek a tanárok ritkaságszámba mentek, mert nekik a gyerekek meg voltak egyenként, pedig több évfolyam ment rajtuk keresztül.
Végig rajzoltad ezt a pár évet Pannonhalmán, többféle pénzforrást jelentett neked. Koldusszegények voltatok, a zsebpénzt ilyenfajta tevékenységekkel próbáltad kiegészíteni.
Kilenc éves koromtól „családfenntartó” voltam. Vannak ezek a katedrálüveg ajtókivágások a hálótermek ajtaján, volt a diákbolt, annak is üveg volt az ajtaja, faliújság, ezek ki voltak osztva rám, és akkor jött Tihamér atya, hogy meg fog jelenni egy verseskötete, és rajzoljak bele. Festettem neki egy hatásos monokróm akvarellt. El volt ragadtatva. Nagy lelki erőt adott, hogy a tanárok is úgy gondolják, jó az általam választott életirány. A tablót is Ábellel, az osztályfőnökünkkel csináltam együtt. A kaput úgy alakítottuk át, hogy az alapítási dátumok helyére beírtam az érettségi időszakot, Ábel választott egy verssort Kosztolányitól, és ő is rajzolta a kovácsoltvasszerű betűket. Ahol a különböző emblémák vannak, a gyerekeket elosztottam úgy, hogy mindegyik a vágyott foglalkozásához kapott valamilyen dolgot, és akinek nem volt, annak én találtam ki valamit a kapuemblémák alapján. Megkértetek, hogy csináljak egy vicces tablót az osztályról. Téged küldtek követnek. Egész jó kis karikatúrákat sikerült csinálni.
Mai napig megvan a tabló, őrizzük, becsben tartjuk. Még egy utolsót Pannonhalmáról. Volt neked egy mindenki által irigyelt piros kockás flanel inged. Nagyon feltűnő volt, és volt is egy konfliktusod Hugó atyával.
Hugóval mindenkinek voltak. Vályi Hugót úgy hívtuk, hogy Hughes, a vérszopó. Megtanultuk Csóka Lajostól, amikor Parisznak osztani kellett az almát a három istennő között, azt írta alá, hogy té kalliszté, a legszebbnek. Jött egy lányiskola látogatóba, és a sóhajok hídja fölött, az étterem fölött volt a szobánk, és egy hosszú madzagon leengedtünk egy gyönyörű piros almát. Hozzá volt ragasztva egy cédula, amin az állt, hogy té kalliszté. Na, ebédnél a Hugó azt mondta, hogy a IV.A-sok rothadt almával dobálják a turistákat, ezért nem kapnak vacsorát. Egy ilyen emberrel együtt élni nem volt könnyű. Aztán kiderült, hogy a háború alatt ő mert zsidókat menteni – a közéletben éppúgy helytállt, mint Legányi Norbert. Gyerekekkel borzadály volt mind a kettő, egyébként pedig tiszteletre méltóak.
Nagyon egyedi – művészi, írói, gondolkodói – pályát futottál be. Különösen szereted az okkult dolgokat, a szimbolika-rendszereket a rajzfilmek mellett. Gratulálunk a Kossuth-díjhoz. Volt-e olyan munkád, ami közben arra gondoltál, hogy ez Pannonhalmából jött?
Minden. Persze ez túlzás, ez inkább érzelmi. Például ez a Márton-napi sorozat, le-lejárogatunk Pannonhalmára. Amikor indult, mint NKA elnök, én támogattam. Saját jogon kezdtek el engem hívni, nem azért mert bencés diák vagyok, a feleségemet pedig mint az MKB Bank munkatársát. Mi minden éven ott vagyunk, és nekem ez az alkalom azt jelenti, hogy miközben hallgatom a Liszt Kamarazenekart, aközben pásztázom a faragványokat, és próbálok beszívni abból az illatanyagból, amely évszázadokon keresztül a falakba tapadt. Erős kötődésemet a középkorhoz kizárólag Pannonhalmának tulajdonítom. A történelemhez kapcsolódó szerelmemre csak ráerősített Csóka Lajos. Úgy voltam gyerekkoromban szoktatva és nevelve, hogy a történelem lett legkedvesebb tantárgyam. Lett egy jó történelemtanárom, nem vette el a kedvemet, hanem épp ellenkezőleg, ráerősített a dologra.
Most mondok két ideillő példát aktuális munkáimból. Készítek egy könyvsorozatot Méry Gáborral felvidéki gótikus oltárokról, ami tizenkét kötetig fog terjedni, a tizediknél tartunk. Aztán csinálunk egy ismeretterjesztő tévésorozatot magyar szentekről. Elkészült négy Szent Istvánról, Gizelláról és Imréről szóló epizód, elkészült egy Szent Erzsébet, most két Szent Lászlón dolgozom. A legutóbbi felvidéki utunkon is Szent László-templomokba mentünk. Ülök a fotelemben, mondom a szöveget, Mécs Karcsi az idézeteket, ránk vannak pakolva helyszínek, érdekes képek, történetek. Arra nincs pénz, hogy eljátsszák. És aztán megyünk tovább Salkaházi Sáráig és a kommunisták áldozataiig: „a XX. századi boldogtalanokig”. És mondok egy rajzfilmes témát, Árpádok emlékezete rajzfilmsorozatunkat gyerekeknek, a mintafilm III. Béláról szól. Készítek egy „képregényt” Trianonról gyerekeknek. Csupa olyan téma, amiről le sem vakarhatod, hogy köze van Pannonhalmához.
az interjút Szalai Béla Ph’58 készítette