Szent Márton, a köpenyét a téli hidegben a didergő koldussal megosztó ifjú katona tanítványaiként idén a Pannonhalmi Bencés Gimnázium közössége a szenvedélybetegséggel küzdők mellé áll. Iskolánk a hagyományos Szent Márton-heti programjain ezúttal a Magyar Református Egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió Drogterápiás Otthonnak gyűjt. Ahogy gimnáziumunk igazgatója, Juhász-Laczik Albin atya a Szent Márton-hét megnyitóján fogalmazott, a Szent Márton napnak, az egész életünknek és a közösségnek, hogy jó iskola vagyunk-e, az egyetlen mércéje az, hogy van-e bennünk szeretet. „Semmivel sem tudunk segíteni, csak egyedül azzal, hogyha szeretetet adunk a másiknak.”Sulpicius Severus, Szent Márton életrajzírója így írja le, amikor az ifjú Márton, még katonaként megosztotta köpenyét a koldussal: „Így történt meg egy szokottnál jóval keményebb tél közepén, midőn a hidegtől sokan megfagytak, és Mártonnak már semmije sem volt a fegyverén és egyszerű katonai köpenyén kívül, hogy Ambianum város kapujánál egy ruhátlan koldussal találkozott. A szerencsétlen ember könyörgött az arra járókhoz, hogy szánják meg, de mindnyájan elmentek mellette. Ekkor az Istennel eltelt férfiú megértette, hogy az Úr neki hagyta meg azt, akin senki sem könyörült. De mit tegyen? A rajta levő köpenyen kívül nem volt egyebe, mert már hasonló célra mindenét elajándékozta. Fogta tehát az oldalán hordott kardját, és középen elvágta vele köpenyét, az egyik részét odaadta a koldusnak, a maradékot pedig magára terítette. … A következő éjszaka Márton, miközben mélyen aludt, meglátta Krisztust ugyanazon fél köpenybe öltözve, amelyet a koldust betakarta.”
Gimnáziumunk idei Szent Márton hetének fókuszában a szenvedélybetegek állnak. „Ők azok a koldusok ott az út porában, az emberi társadalom rideg telében, akikre mi, Szent Márton tanítványaiként odafigyelünk” – fogalmazott Albin atya. Mint mondta, Szent Márton egy lovon ül, a koldus pedig lent van. „A koldusok általában lent vannak. Mi meg fönt. Néha magas lovon ülünk, és ahogy a történet is elmondja, nem mindenki vette észre ezt a koldust. Úgy elmentek mellette az emberek, ahogy néha mi is elmegyünk.” Majd hozzátette: „Az első nagy lépés talán az, hogy észrevesszük azt, hogy ki az, aki hiányt szenved, hogy kik azok a szenvedélybetegek – néha mi magunk is lehetünk ilyen hiányt szenvedő emberek.”
Néha a szenvedélybetegekre úgy tekintünk, mit akik hősök, vonzó példák – mondta. Régen a filmekben sokszor úgy jelent meg a cigaretta, mintha egy jól menő pályához az is hozzátartozna, hogy cigarettázunk. „A mai kornak is megvannak azok a szenvedélybetegségei, amelyek a vonzó életnek mintha a részei, díszítőelemei lennének.” Szent Márton azonban nem egy hőst látott, hanem egy koldust, akinek valami nagyon hiányzik. „Akkor tudunk segíteni, akkor tudunk Szent Mártonnak a tanítványai lenni, hogyha látjuk azt, hogy a másik nem lazaságból, nem hősiességből csinálja, hanem azért, mert valami neki nagyon hiányzik, hogy ő koldusa ennek a világnak, koldusa valaminek.”
Máskor pedig épp az ellenkezője történik, és nem akarjuk észrevenni a rászorulókat, mert visszataszítónak tartjuk őket. „Ha már láttunk idült alkoholistát, vagy teljesen csonttá soványodott drogost, akkor a legszívesebben nem vennénk róluk tudomást. Szent Mártonnak és nekünk, Szent Márton tanítványainak azonban a realitásunk része, hogy vannak ilyen emberek közöttünk, akár a családunkban is, és hogyha elmegyünk mellettük szó nélkül, akkor nem vagyunk Szent Márton tanítványai.”
Albin atya úgy fogalmazott, hogy gyakran az egész köpenyünket adjuk oda, és lefedjük vele a problémát. Szent Márton azonban csak a felét adta, éppen annyit, amivel tudott segíteni, és a koldus be tudta magát bugyolálni a hidegben. „Nem elfedte a problémát, hanem segített. S aztán nem szabott feltételt.” A szenvedélybetegekről sokszor beszélnek úgy, mint akik valójában nem áldozatok, hanem hibásak. Azért lettek betegek, mert nem tudtak magukon segíteni. „Márton nem így közelít. Nem azt mérlegelte, hogy vajon megérdemli-e az a koldus a segítséget, hanem úgy, hogy még mit tud neki odaadni, mivel tud segíteni.” Senkinek nem kell ugyanis kiérdemelni a segítségünket, mert az ingyenes, mert nem a miénk, hanem mi is úgy kaptuk. „Az a fél köpeny, vagy ez a gesztus nem is azért fontos, mert egy fél köpeny, vagy egy egész, vagy egy gesztus, hanem azért, mert ott van benne az a szeretet, ami mindent megváltoztathat. Semmivel sem tudunk segíteni, csak egyedül azzal, hogyha szeretetet adunk a másiknak.”
Mint mondta az egyetlen mércéje mindennek, hogy van-e bennünk szeretet. Majd arról beszélt, hogy mi is a szeretet mércéje:
„Az egyik az az, hogy magas lovon ülsz-e? Ülj magas lovon, csak lásd, hogy mi van ott a porban melletted! Ha látod, akkor van benned szeretet.
Vegyél tudomást arról, aki rászorul! Ne tartsd őt vonzónak, vagy hősnek, hanem lásd az ő szenvedését, az ő hiányát. Ha ezt látod, akkor van benned szeretet.
Ne fedd el a problémát, hanem merj vele valamit kezdeni! Ha mersz vele valamit kezdeni, akkor van benned szeretet.
Csak a szeretet ad erőt, hogy szembenézzünk a realitással. Ne tartsd a másikat visszataszítónak, még hogyha nem is szép, még hogyha nem is vonzó! A visszataszító ember is ember, és hogyha te ezen túl tudsz lépni, a csúnyaság, az emberi bűn visszataszítóságának az eltántorító erején, az csak a szeretet erejével történhet.
A legfontosabb talán az, hogy ne mérlegelj! Soha ne mérlegelj! A szeretet az ingyenes, mert te is úgy kaptad ingyen, csak úgy kaphatod és csak úgy adhatod tovább.”
Diákjaink a Szent Márton-héten előadásokon, beszélgetéseken ismerkednek a szenvedélybetegségekkel küzdők és családjaik nehézségeivel, kihívásaival, fájdalmaival, miközben osztályprogramokat és bolhapiacot, árverést szerveznek. Az ezeken összegyűlt adományokat ajánlják fel a Magyarországi Református Egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió Drogterápiás Otthonnak, ahol 1985 óta nyújtanak segítséget a szenvedélybetegséggel küzdő és problémás szerhasználó serdülőknek és fiatal felnőtteknek.
A megnyitón Albin atya Kohári Szilviával az egri RÉV intézményvezetőjével beszélgetetett.
Az idei Szent Márton-hét programja
(Pannonhalma, 2023. nov. 6-11)
Szenvedélybetegségek
„Minden szabad nekem, de ne váljak semminek a rabjává.” 1Kor 6,12.
November 6. hétfő
16.00 Megnyitó: pódiumbeszélgetés Kohári Szilviával
18.00 stúdium
November 7. kedd
15.00 mozi Requiem egy álomért (fakultatív, csak 12AB)
16.45 Filmmegbeszélés
November 8. szerda
19.45 Digitális Detox Club – bemutatkozás, Díszterem
20.00 mozi Egy kosaras naplója (fakultatív, 7-12AB)
November 9. csütörtök
14.30 Bolhapiac (15.30 Árverés)
16.30 Bolhapiac vége, rendrakás
18.00 3. stúdium normál rendben
November 10. péntek
11.10 A halál kilovagolt Perzsiából (fakultatív, 11-12AB)
14.05 séta / felkészülés az estére
16.00 Csendesóra (választható helyszíneken)
18.30 Vesperás (fakultatív)
19.00 – 22.00 Diákkonyhák, Márton-napi programok
22.30 Lámpaoltás
November 11. szombat
9.30 – 10.15 Találkozás Michael Wallace Banach apostoli nunciussal, Díszterem
10.30 sorakozó (öltöny, 10.45 érkezés a Bazilikába)
11.00 Ünnepi liturgia
ebéd seniorátusban
du. Diákkonyhák, Márton-napi programok
20.00 Koncert Bacsó Kristóf Triad
21.30 Lépcsőházi zárás
22.00 Lámpaoltás
Idén Szent Márton-napi gyűjtésünkkel gyógyuló szenvedélybetegeket támogatunk. A Magyarországi Református Egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió Drogterápiás Otthona szenvedélybetegséggel küzdő és problémás szerhasználó serdülőknek és fiatal felnőtteknek nyújt segítséget 1985 óta. https://drogterapia.hu
Csendesóra
(nov. 10. 16.00)
- Katona Viktor, Bartkó Péter, Szágos Lénárd: Egy sör nem sör…
Az alkoholizmusról és a szabadulás útjáról. A ráckeresztúri terápiás otthon lakói beszélnek életükről. - Katona-Hegedüs Anna, Mester Tamás, Deák Ferenc: A fű az nem is…
Drogkarrieren innen és túl. A ráckeresztúri terápiás otthon lakói beszélnek életükről. - Kozák Balázs, Komáromi Balázs, Kelemen Bence: Csak még egy kicsit…
Az online- és szerencsejáték-függőségről múlt időben. A ráckeresztúri terápiás otthon lakói beszélnek életükről. - Helstáb Ákos: Pornófüggőség?
Az előadás a pornófogyasztás biológiai – hormonális és idegrendszeri – hátteréről szól. Hogyan hat mindez a testre, és a személyiség alakulására. - Bajcsi Norbert: Drog- és alkoholfüggőségből szabadultam
Norbertnek sikerült megfordulnia. Elvágta a függesztő zsinórokat. Azóta építkezik, először a testét, majd a lelkét hozta rendbe, majd közösségben talált magára és Istenre. Józan brigádot és építkezést is vezet, lebont falakat és építi az Úr országát. - Vendégünk Kovácsné Dr. Tóth Ágnes PhD: Internetfüggőség? “A túlzott mértékű internethasználat következményeként akár a mindennapi életvitelt károsító pszichoszociális problémák megjelenésére is számítani lehet” hangzik egy, a függőségek témájával foglalkozó kutatás megállapításaként. Hol van a határ? Miként mérhető a függőség?
- Fejér Domonkos József: Szenvedélybetegeket gondozó misszió Brazíliában és itthon
Egy bencés diák útja Pannonhalmáról Braziliába, majd Magyarország egyik legszegényebb régiójába. Szenvedélybetegek segítése egy keresztény közösségben.