Október első vasárnapján a Pannonhalmi Bencés Gimnázium diákjai és szüleik egy rendhagyó, élményekben gazdag eseményen vehettek részt. A „Bencés Projekt” átfogó módon mutatta be a gimnázium szellemiségét, hagyományait és a Főapátság kulturális, tudományos és lelki örökségét.
Az esemény nemcsak tudást adott, hanem mélyebb kapcsolódási lehetőséget is teremtett a bencés hagyományokhoz, a gimnázium közösségéhez – és egymáshoz.
Programunk nemtitkolt célja volt, hogy a résztvevők komplex képet kapjanak arról a szellemiségről, amely áthatja a gimnázium mindennapjait: a személyes hit, a tudás, a művészet, a természet és a közösség egységéről.
A program középpontjában a bencés múlt és jelen, valamint az oktatás sokszínűsége állt.
Diákjaink betekintést nyújtottak a gimnázium történetébe, annak több évszázados örökségébe és rávilágítottak, hogyan is kapcsolódik ez a jelen tanulmányaikhoz és életükhöz.
Különleges élményt jelentett Jeges Ernő festményének művészettörténeti elemzése, amely során a diákok a művészet és történelem nyelvén keresztül mélyedhettek el az emberi lélek és a hit kapcsolatában.

A természet, gyógyítás és a bencés lelkiség témáját a „Fűben-fában orvosság” hozta közelebb a résztvevőkhöz, amely a gyógynövények világát, azok történeti és gyakorlati alkalmazását mutatta be.
A program egyik érdekes szegmense volt a Párhuzamos szelők tételének közérthető, mégis alapos matematikai bemutatása, amely bizonyította, hogy a tudományos gondolkodás is szerves része a bencés oktatásnak.
A nemzetközi kitekintést az bencés rend angolszász történetének ismertetése, valamint a Saint Vincent-i és Woodside-i testvérintézmények bemutatása szolgálta, amelyek révén a diákok kitekintést adtak a bencés hálózat globális világába.
A gasztronómia és hagyományok jegyében virtuális látogatást tehettünk a Pannonhalmi sörfőzdébe és a Pannonhalmi borászatba, ahol a résztvevők megismerhették az apátsági sör- és borkészítés hagyományait, folyamatait, és az ezekhez kapcsolódó kultúrát.
A program fénypontját jelentette a Szent Márton-bazilika megtekintése, ahol Uros apát és a tatárjárás idejére emlékezve a résztvevők történelmi időutazáson vehettek részt. A bazilika 2012-es felújítása is szóba került, külön kiemelve az építészeti megoldások és a hagyományőrzés harmonikus egyensúlyát.
A lelki feltöltődést és a bencés liturgikus hagyományok átélését gregorián ének tette teljessé, amely mély benyomást tett minden jelenlévőre.
A hétvége külön értékét az adta, hogy a szülők aktív részesei lehettek a programnak.
Nagy örömmel, érdeklődéssel és nyitottsággal vettek részt az eseményen, legyen szó előadásról, művészeti élményről vagy személyes beszélgetésről. Sokak számára különösen fontos volt, hogy testközelből tapasztalhatták meg azt a szellemiséget és közösségi légkört, amelyben gyermekeik tanulnak, fejlődnek és amelyhez kapcsolódnak.
A program így nemcsak az ismeretszerzésről, hanem az emberi kapcsolatok elmélyítéséről is szólt: diák, tanár, szülő és bencés egyaránt gazdagodott a közös élmények által. A generációk közötti párbeszéd, az egymásra figyelés és a közösen átélt élmények mind hozzájárultak ahhoz, hogy erősebb, összetartóbb közösség, osztályközösség formálódjon.
A „Bencés Projekt” nem csupán egy esemény a naptárban – hanem találkozás önmagunkkal, egymással és azzal az értékrenddel, amely a bencés nevelés alapját képezi.
Egy program, amely hosszú távon is nyomot hagy a résztvevők szívében és gondolkodásában.