2023. január 20-án, PÉNTEKEN este 8 órakor a Díszteremben GELENCSÉR GÁBOR (ELTE BTK Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet, Pannonhalmi Szemle) filmtörténész beszélget JANCSÓ NYIKA operatőrrel. A beszélgetést megelőzően a mozi január 18-án, SZERDÁN vetíti a JANCSÓ MIKLÓS ÍGY JÖTTEM című emblematikus filmjét, amelyben helyszínként többször is felbukkan Pannonhalma. Mindenkit szeretettel hívunk és várunk! A beszélgetésről alább olvasható beszámoló.——————————————————————————
Jancsó Miklós az apa, a filmrendező
Jancsó Nyika az egyik legelismertebb magyar filmrendezőnek, Jancsó Miklósnak a fia. Nevelőanyja, Mészáros Márta szintén híres filmrendező. Mégis azt mondja, egyáltalán nem volt a családban művészi miliő. Sőt, édesapja – vagy ahogy gyakran hívja –, az Öreg egyáltalán nem akarta, hogy ő vagy testvérei a filmes szakmában helyezkedjenek el. Hiába volt azonban az atyai rosszallás, mind a négyen ott kötöttek ki. Nyika neves operatőr lett. Magáról, édesapjáról és a szakmáról is mesélt a Pannonhalmi Bencés Gimnázium diákjainak.
Több mint tíz éve már, hogy minden év januárjában a filmművészet egy-egy jeles alakját hívjuk vendégül iskolánkba, akikkel Gelencsér Gábor filmtörténész, a Pannonhalmi Szemle főszerkesztője beszélget. Ezúttal a 2014-ben elhunyt Jancsó Miklós filmrendező munkássága állt a középpontban, amelyről operatőr fiát, Nyikát kérdezte Gábor. A diákok a beszélgetés előtt Jancsó Miklós Így jöttem című emblematikus filmjét nézték meg, amelyben több helyen is feltűnik Pannonhalma, sőt utalásosan maga a gimnázium is hangsúlyos szerepet kap.
Saját szakmai életútjáról szólva Jancsó Nyika elmesélte, hogy dolgozott laboráns- és kameraasszisztensként, és elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskola film- és televízió rendező-operatőr szakát. Előbb a Mafilmnél volt operatőr, majd szabadúszó lett. Mára több tucat játékfilm, tv és mozifilm, sorozatok, zenei produkciók köthetők nevéhez.
Az Így jöttem című filmet édesapja egyik legmegrázóbb és legszemélyesebb alkotásának tartja. Mint mondja, nem önéletrajzi – merthogy ilyesmik nem történtek meg apjával –, de minden benne van, amit a filmrendező fiatalként a háború utolsó pillanataiban átélt. Ahogy azt több helyen is írják, a nemzedéki életérzést megragadó mű.
A film forgatásakor 12 éves volt Jancsó Nyika. A terepszemléken ő is részt vett. Máig emlékszik, hogy egy februári napon elmentek Veszprémbe, és onnan indultak Zirc felé. Útközben azonban akkora hóviharba keveredtek, hogy két napig Zircen ragadtak. Mint mondta, maga a film nem ért el nagy sikereket, bár formai szempontból érdekesnek tartották a hosszú, bonyolult kameramozgásokat.
A filmet Somló Tamás fotografálta, aki Nyika szerint az első modern magyar operatőr volt, aki az akkori kamerákkal el tudta készíteni ezeket a mozgásokat. Apja ugyanis egy hosszú, 300 méteres sín mellett állította fel a jeleneteket és addig forgott, ameddig film volt a kamerában. Ez akkoriban 10 percet jelentett. Mint mondta, az „Öreg” nagyon kedves, de határozott ember volt. Soha nem ordítozott, vagy gyakorolt nyomást a forgatásokon, mégis mindenki tette a dolgát, és beleállt a munkába.
„Ne játssz” – ez volt Jancsó Miklós vezérszava a színészekhez. A snitteket végig beszélte – lévén, hogy ezeket akkoriban utólag szinkronizálták –, de szinte csak annyi instrukciót adott, hogy lassabban, vagy gyorsabban mozogjanak. A jelenetek elkészítését hosszú próba előzte meg, majd mindössze két felvétel készült. Akkoriban pedig volt, hogy csak napokkal később látták a végeredményt, hisz nem volt video assist.
Ő először 1985-ben dolgozott együtt operatőrként édesapjával. A Hajnalt forgatták, ami Eli Wiesel azonos című novellájából készült. Mint mondta, bár addigra már volt 7 játékfilmje, megszenvedte a forgatást. Kemény kritikákat is kapott apjától, de aztán esténként mindig odament hozzá, és megnyugtatta, hogy tudja, milyen nehéz. A Hajnal után sokáig nem dolgoztak újra közösen, majd a ’90-es években több dokumentumfilmet készítettek együtt.
Jancsó Miklós még 86 évesen is azon gondolkozott, milyen filmet csinálhatna. Egy görög drámát szeretett volna még forgatni, de hogy pontosan mit, azt nem tudni – mesélte fia. Nyikának személy szerint az egyik kedvenc filmje édesapjától a Macskajáték, amelyet felnőtt fejjel értett meg igazán. Az Így jöttem című alkotását is nagyon szereti, mert ahogy mondja, abba belelátja apját, aki hitt abban, hogy a film több mint egyszerű történetmesélés.