Első helyezést ért el a 30. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen a Pannonhalmi Bencés Gimnázium 11. osztályos diákja, Seitz Erik. A fiatal a rákkutatás területén ért el óriási eredményeket. A természettudományos tehetséggondozásért intézményünket is díjazták, két diákunk pedig dicséretben részesült közös munkájukért. Babják Péter és Handl Barnabás egy új oktató-fejlesztő játékot fejlesztett ki.Az első helyezést elérő Seitz Erik a rákos áttétek kialakulásában kulcsfontosságú folyamat – szaknyelven epitheliális-mezenchimális átmenet, azaz EMT – új, többsejtes hálózatos modelljének kifejlesztésében vett részt. A világon egyedülálló módszertan a metasztázisok mélyebb megértését és új gyógyszercélpontok felfedezését teszi lehetővé. Ez utóbbi pedig, úgy tűnik, sikerülhetett is Eriknek a modell új módon való alkalmazásával. Diákunk azonosított egy fehérjét, amelynek gátlásával a rákos sejt elvesztette invazív tulajdonságait, és leállt az áttétképződés. Hogy Erik felfedezését valóban fel lehet-e használni a tumoros áttétek célzott kezelésében, azt a jövőben a Turbine biotechnológiai vállalat vizsgálja meg. Mindenesetre már így is óriási eredmény, amit elért a 17 éves fiatal, ezért is nyerhette el – negyedmagával – a 30. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Verseny első díját. Ez egy egyéves ösztöndíjjal és a felvételin 100 többletponttal jár. Ezen felül Erik részt vehet szeptemberben a Salamancai Egyetem által online megrendezendő 32. EU Contest for Young Scientists európai döntőben.
A bírálóbizottság dicséretben részesítette a Babják Péter és Handl Barnabás által kifejlesztett új oktató-fejlesztő játékot. Diákjaink megfejtették, mi alapján működik a népszerű Dobble játék, a módszerrel pedig sajátot alkottak. Az eredeti lényege, hogy a pakli lapjai közül bármelyik kettőn csakis egy azonos szimbólum található, amelyek mindössze méretükben térnek el. Ezeket kell megtalálni minél gyorsabban. A fiúk azt találták ki, hogy matematikai egyenletek, hatványozások lesznek a kártyák szimbólumai, és ezek párjaira kell rálelni.
Pannonhalmán a diákok eddig elsősorban a hagyományos versenyekre készültek, s ezeken értek el kiváló eredményeket, mint például az idei két OKTV győztesünk – mondja a Pannonhalmi Bencés Gimnázium igazgatója, Albin atya. Ahogy arról már korábban beszámoltunk Koleszár Csoma fizikából, Horváth Dávid pedig angolból lett első helyezett. A legújabb sikert hozó innovációs verseny az idei évtől került be a felvételi többletpontot is kínáló versenyek közé. „Lehetséges, hogy ez egy árnyalatnyi hangsúlyeltolódást is jelez a hazai oktatás célkitűzéseiben: a hagyományos szaktárgyi versenyek mellett egyre fontosabbá válnak azok a megmérettetések, amelyeken a diákok a megszerzett tudásuk alkalmazását, a gyakorlati életben való hasznosítását mutathatják be” – véli Albin atya. „A gimnázium gazdag szakköri kínálata, és a bencés pedagógiának a gyakorlati irányultsága (labora!) alapos felkészítést nyújt erre a kreatív szemléletre, amelyet diákjaink nem csak a versenyeken, hanem későbbi életutukon is kamatoztathatnak. Büszke vagyok diákjainkra és tanárainkra” – teszi hozzá.
A Magyar Innovációs Szövetség versenyén idén rekordszámú pályázatot adtak be, összesen száznegyvenet. A zsűri ezek közül nyolcvankettő munka kidolgozását javasolta, hatvannyolc pedig el is készült a második fordulóra. A versenyen egy külön pályázati kiírásban azokat az iskolákat jutalmazták, ahonnan legalább 3 nevezést adtak be, és ezek közül kettő bejutott a második fordulóba. Fontos feltétel volt továbbá, hogy az intézmény kreatív műhelyt, szakkört vagy klubot működtessen műszaki, természettudományi, környezetvédelmi, informatikai és matematikai területen. Miután gimnáziumunk mindegyik kritériumnak megfelelt, természettudományos tehetséggondozásért kiemelt díjazásban részesült. Összesen tizenegy iskola eredményeit ismerték el ilyen módon, és támogatják nyolcszázezer és egymillió forint közötti összeggel. A jutalmat intézményünk a tehetséggondozó szakkörök fenntartására fordítja.
A fotókat Feith Sándor készítette.