A nyelvoktatás általános bemutatása

A Pannonhalmi Bencés Gimnázium nyelvoktatási programjáról

Iskolánk az alábbi nyelvek oktatását kínálja:

  • Angol (A1-C1)
  • Német (A1-C1)
  • Francia (A1-C1)
  • Olasz (A1-C1)
  • Orosz (A1-C1)
  • Latin (A1-C1, továbbá Latinitas antiqua, ecclesiastica, diplomatica és canonica)
  • Spanyol (A1-C1)
  • Portugál (A1-B2, továbbá brazil társalgás) igény szerint
  • Kínai (A1-B1)
  • Héber (bevezetés az Ószövetség nyelvébe, szövegolvasás)
  • Ógörög (Újszövetségi szövegolvasás) igény szerint
  • Romani shib

A délelőtti szakoktatás órarendi keretén belül az angol, a német, a francia, az olasz, illetve a latin nyelv szerepel. A többi nyelv oktatására a délutáni szakköri keret ad lehetőséget.

Idegen nyelvi tanulmányi rend (2009-től felmenő rendszerben valósul meg)

Évfolyam

Első nyelv*

Második nyelv*

Harmadik nyelv***

VII:heti 4 óraigény szerint, délután***
VIII:heti 4 óraigény szerint, délután***
IX:heti 4 óraheti 3 óraigény szerint, délután***
X:heti 3 óraheti 4 óraigény szerint, délután***
XI:heti 4 óra vagy heti 3 óra*****heti 3 óraheti 3 óra
XII:heti 3 óra vagy heti 3 óraheti 4 óraheti 3 óra

*első nyelv: angol vagy német**második nyelv: francia, olasz, latin*** délutáni nyelv VII évfolyamtól: angol, német, francia, olasz, latin,****délutáni nyelv IX. évfolyamtól: angol, német, francia, olasz, latin, orosz, spanyol, portugál, ógörög, héber, arab, romani shib***** Aki X. évfolyam végére angolból/németből B2-es (középfokú) nyelvvizsgát tesz, délelőtti órában tanulhat németet/angolt de az első nyelvét is tovább tanulja C1-es (felsőfokú) szintig.

Nézzünk egy példát:

Dávid hetedikben németet választ, mert ezt tanulta általános iskolában. Ezt tanulja két évig heti hét órában, majd viszi tovább kilencedikben heti négy órában.Kilencedikben a második nyelvek közül az olaszt választja, mert AC Milan drukker.Tizedik végére németből leteszi a középfokút (B2), hisz tehetséges gyerek. Ezért úgy dönt, elkezdi az angolt délelőtt három órában, harmadik nyelvként, de tovább tanulja a németet is, mert egy középfokú még nem a világ.Tizenegyedikben Dávid rájön, hogy mégiscsak orvos akar lenni, ezért délutáni szakkörben felveszi a latint is.Tizenkettedik októberében elmegy olaszból középfokúzni (B2), februárban pedig lerakja németből a felsőfokút (C1). Emellett tanulja rendesen az angolt, és délután a latinba is betekintést nyer.

Vagy egy másikat:

Ádám kilencedikben (9B) folytatja az általános iskolában megkezdett angolt, és felveszi mellé a franciát.Tizediktől délután spanyolt is tanul.Tizenegyedikben leteszi angolból a középfokút.Tizenkettedikben leteszi franciából a középfokút, de angolból érettségizik.

Vagy egy (reméljük nem ritka) harmadikat:

Márton hetedikben a haladó angol csoportba kerül. Tehetséges, és még a szorgalma is megjön.Nyolcadikban délután elkezdi a franciát.Kilencedikben délelőtti második nyelvnek a latint választja.Tizedik végén leteszi angolból a középfokú (B2) vizsgát.Tizenegyedikben ezért ugyan folytatja az angolt, de emellett harmadik nyelvnek belekóstol a németbe. Közben ráhajt a franciára (hisz ezt már negyedik éve tanulja) és elmegy középfokúzni (B2).Tizenkettedik októberében elmegy angolból felsőfokúzni (C1), februárban pedig lerakja latinból a középfokút (B2). Németből majd jövő nyáron.

Kapcsolódó kérdések

Érdemes-e előrehozott középszintű nyelvi érettségit tenni?

Nem. Meggyőződésünk szerint gimnáziumunk nyelvoktatásának nem lehet az a célja, hogy csak egy B1-B2-es szintig, azaz még a középfokú nyelvvizsga szintjénél is alacsonyabb érettségi szintjéig vigyen tanulókat, akik pedig annál jóval többre képesek. Ezért iskolánk csak abban az esetben pártolja az előrehozott érettségit, ha a tanuló utána folytatja az adott nyelv tanulását az iskola keretein belül. Programunk is ezt rögzíti: csak a felső nyelvi csoportokból tesznek diákjaink előrehozott érettségit, akik 12. őszén ugyanebből a nyelvből emelt szinten is érettségiznek, majd pedig leteszik a C1-es (vagy C2-es) nyelvvizsgát. Ilyen módon az érettségi vizsgák mérföldkövek, nem pedig végállomások a nyelvtanulás egész életen keresztül vezető útján.

Nem. Általában úgy teszik fel ezt a kérdést, hogy valaki németet tanul első nyelvként, és akkor Pannonhalmán második nyelvként ugye nem tanulhat angolt, hanem kénytelen olaszt, franciát vagy latint választani. Ha egy pillantást vetünk az idegen nyelvi tanulmányi rendre, láthatjuk, hogy ezzel az angoltól nem lesz „elzárva” az ifjú nyelvtanuló, hanem tanulhatja harmadik nyelvként, ha németből valamit már letett az asztalra. Ráadásul még alapos képzést kap egy latin/újlatin nyelvből is, amelynek logikája és elsősorban szókincse nagyon is segíteni fogja későbbi angoltanulását. Köztudomású, hogy a német kezdetben kevesebb sikerélményt nyújt, mint az angol. Talán éppen ezért jobb, ha már gimnáziumi keretben (amely minden kényszernek, szigornak vagy egyszerűen csak rendszeres számokérésnek nevezett segédeszközzel szorítja a tanulót arra, hogy ne adja fel az első nehézségeknél) minél előbb belekezdünk a németbe, és nem halogatjuk azt „majd az egyetemre”.

Nyissunk ki egy angolszótárt, és szembesüljünk azzal, hogy szókincsének jelentős hányada latin. Ugyanez még inkább nyilvánvaló a francia, a spanyol, az olasz, a portugál esetében. Nem beszélve az európai kultúráról, amelynek ugyan nem létezik szótára, annál inkább tudjuk, miről van szó. Vagy közelítsünk ‘a contrario’: a legzavarbaejtőbb kérdés egy értelmiségi felé épp az lehet, hogy érti-e a latint. És akkor jöjjenek a kisebb érvek, hogy ti. orvosin, jogon, teológián, bölcsész szakokon kötelező, hogy jól jön belőle a nyelvvizsga, és hogy olyan „könnyű” nyelv, amelyet nem kell beszélni, vagy hogy egy világ(birodalom) nyílik meg előttünk …

Tudjuk, hogy szembe megyünk az egyre terjedő gyakorlattal. De szembeszegülésünk mögött ott áll a bencés rend internacionális tapasztalata: nem a világnyelv (angol) ismerete dönti el a lényeges kérdéseket, hanem hogy mit ismerünk azon kívül. És ekkor máris érvényesül a nyelvek egyenrangúsága. Érthetőnek, mégis elfogadhatatlannak tartjuk azt a magyarországi jelenséget, hogy az angol és a német párosa kiszorította a többi nyelvet az iskolák kínálatából. Ez pedig egy bizonyos szint fölött nem engedhető meg. A világnyelv megtanulására később úgyis rászorít az élet. Az igényességre azonban már korábban rá kell nevelnünk az ifjakat.

Akinek elfogadható jegye (jó vagy jeles) van az első két nyelvből. Ha valaki két nyelvből nem teljesít, a harmadik helyett inkább koncentráljon újult erővel a már megkezdettekre. Felesleges halmozni a tanulandó nyelvek számát, ha a ténylegesen tanult nyelvek száma nem növekszik. A tehetséges és motivált diákok számára azonban minél több kihívást kell támasztanunk. Ezért kínáljuk a kínai nyelv tanulását is harmadik nyelvként, délelőtti keretek között. Anyanyelvi tanáraink angolul tanítják a kínait, így ezt valóban azoknak a diákoknak ajánljuk, akik elszántak a nyelvtanulás terén.

A délutáni szakkörök hangulata egészen más, mint a délelőtti óráké. Minthogy egyéni vállalásból vesznek részt rajtuk a tanulók, ezért a számonkérés is másként működik. Nehéz és talán nem célravezető ugyanazzal a szigorral fellépni, mint délelőtt, hiszen ezeknek a szakköröknek a lényege, hogy nagyobb mértékben kell a tanuló felelősségére alapoznunk, mint a külső nyomásra. Ürügyet is könnyebb találni egy-egy hiányzásra. Éppen ezért csak olyan diák vállalkozzék délutáni nyelvórára, aki szereti a nyelvet és a nyelvtanulást.

A 9. évfolyam első hetében történő szintező csoportbeosztás után ugyanezen év félévekor, továbbá minden további tanév elején lehet szintváltást kezdeményezni, amennyiben a tanulónak az előző félévi érdemjegye jeles, a szintező teszt alapján az új csoport követelményeinek megfelel, valamint a fogadó csoport létszáma ezt megengedi. A csoportváltásra az érintett tanárok, az osztályfőnök és a tanulmányi igazgatóhelyettes által aláírt űrlap titkársági benyújtásával kerülhet sor.

Pannonhalmi Bencés Gimnázium
Keresés

EN