1, 26, 36, 44. Nem az aktuális lottószámok ezek, hanem a helyezések, amelyeket a Pannonhalmi Bencés Gimnázium diákjai elértek a matematika OKTV döntőben a 2024/25-ös tanévben. Ezzel gimnáziumunk ebben a kategóriában a legeredményesebb iskola lett. Ahogy arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, Szilágyi Barnabás megnyerte a versenyt, Folly-Ritvay Levente a 26., Németh József a 36., míg Cserey Benedek 44. lett. A fiúk szerint ahhoz, hogy valaki eljusson a döntőig, fontos a hozzáállás, a tantárgy szeretete és a sok gyakorlás. Leventével, Józseffel és Benedekkel beszélgettünk.
Németh József a magyar óvoda után Angliában kezdte az iskolát. Ekkor még nem beszélte a nyelvet, és nem is értette igazán, hogy mit-miért csinálnak. A matek azonban jól ment neki. Miután ezt szóvá is tették tanárai, és szeret kitűnni mások közül, egyre jobban elkezdte érdekelni a tantárgy. „Apa ezt észrevette, és gyakran mutatott nekem módszereket, példákat, amelyeket aztán később büszkén meséltem el az osztálytársaimnak” – mondta. Hozzá hasonlóan Levente matek iránti érdeklődése is már korán megmutatkozott. Kiskorában főleg a logikai játékok vonzották. Benedek azonban sokáig egyáltalán nem szerette a tárgyat, és csak később fedezte fel a szépségét. Szerinte a sok gyakorlásnak és az így megszerzett tapasztalatoknak köszönheti, hogy tizenegyedikesként bejutott a döntőbe, és végül 44. helyezést ért el.
A jó eredményekhez Levente szerint a tantárgy szeretete szintén fontos. „Természetesen kell az is, hogy sok időt és munkát fektessünk bele. Továbbá a bonyolultabb összefüggésekhez és tételekhez egyfajta nyitottság és bátorság is szükséges, hogy ne csak alapszinten értsük meg a matematikát.” Józsi szerint pedig a hozzáálláson múlik sok minden. Mint mondta, ha a feladatra mint egy akadályra tekint, akkor csak az vezérli, hogy minél előbb leküzdje, és bosszantja, ha hosszú órák után sem jut közelebb a megoldáshoz. Ezzel szemben, amikor játékosan áll hozzá, akár egy szabadulószobához, akkor minden kicsi haladás örömmel tölti el, és máris könnyebb.
A fiúk szerint az osztályközösség is motiválja őket, hisz sokan versenyeznek társaik közül, és jó összeülni, közösen gondolkodni a feladatokon. „Inspiráló látni a többiek kedvét, szorgalmát és kitartását” – mondta Józsi. Emellett a szakkörök, a külön órák mind segítették őket a felkészülésben. „Volt lehetőségem kellően kibontakozni, és remélem, hogy a Pannonhalmán megszerzett tudást később is tudom majd kamatoztatni” – tette hozzá Levente. Ezt a sokszínűséget és a közösséget szeretik a leginkább a gimnáziumban. „Egyformán jelen van a tanulás mellett a sport, a művészetek, a hit és megkerülhetetlen a közösségi élet” – zárta Józsi.