A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.
2017 nyarán iskolánkból heten vettek részt az Erasmus+ európai uniós tanári mobilitást segító programjában. Pályázatunk címe:
„A Pannonhalmi Bencés Gimnázium kompetenciafejlesztő oktatói-nevelői munkájának bővítése a nemzetközi pedagógus továbbképzéseken elsajátított tanítási technikák intézményi szintű kiterjesztésével”.
Az alábbi kurzusokon vettek részt munkatársaink.
1. BARCZA ISTVÁN: CLIL Courses for Secondary Teachers (Science, Maths); Cheltenham – Egyesült Királyság /2017. 07. 29.-08.06.
2. BOROS NOÉMI: Creative Teaching in the Secondary/Adult Classroom; Oxford – Egyesült Királyság / 2017. 07.17-07.21
3. HARTYÁNDI MÁTYÁS: Interactive Teaching – Using Educational Games and New Technology in order to enhance learners’ motivation; Oslo – Norvégia /2017. 07.17-07.23.
4. KOMÁLOVICS ZOLTÁN: Active art: Understanding and enjoying art in the classroom; Firenze – Olaszország /2017. 07.17-07.22.
5. KOVÁCS ALIDA: Creative Methodology for Teachers; Exeter – Egyesült Királyság /2017.07.16-07.29. (A tanárnő blogja ITT.)
6. MÁRTON TESTVÉR: Designing Inclusive Educational Environments; Dubrovnik – Horvátország /2017.08.29- 09.07.
7. TAMÁS BALÁZSNÉ: Intensive English Language Training; Scarborough – Egyesült Királyság /2017.07.10-07.21.
Az intézmény célja a projekttel, hogy a hagyományos szellemi műhely oktatói munkáját bővítse a 21. századi kihívásokra választ adó új tanítási technikákkal, amelyek alkalmazásával fejleszti tanulói globális kompetenciáját. A sikeres projekt eléri, hogy az intézmény szinkronizálja az iskolában megszerzett tudást a 21. század társadalmi, munkaerőpiaci és interktulturális elvárásaival (globalizáció, infotechnológia, önismeret, kreatívitás, kritikai gondolkodás).
Ennek érdekében az ERASMUS+ projekt 7 pedagógus kiutazását készíti elő 2017. első félévében és megvalósítja a mobilitásokat 2017 nyarán, majd alkalmazzák az elsajátított módszereket a 2017/18-as tanévben. A bevált módszereket és technikákat elterjesztik a munkatársak körében, hogy az intézmény oktatói nevelői munkájának versenyképességét növeljék. A mobilitások 5 országban (Egyesült Királyság, Horvátország, Norvégia, Olaszország) valósulnak meg 7-14 napos képzéseken 5 különböző területen: idegen nyelvi módszertani kurzuson, befogadó oktatói környezet képzésen, önismeretfejlesztés művészeten keresztül, idegen nyelvi fejlesztés angol képzéseken és matematika idegen nyelven.
A kiutazók nyelvi kompetenciája bővül, köztük 5 kolléga nem idegen nyelvet oktat. Tőlük azt várja a projekt, hogy elkötelezettebbek lesznek a nemzetközi kapcsolatokban, illetve jobban támogatják a partnerségeket, valamint több idegen nyelvű szakirodalmat használnak tantárgyuknál a felkészülésben, ill. a tanórán. Az interkulturális közeg növeli a kiutazók szociális, szakmai és kulturális kompetenciáit. Az idegennyelvű képzések fejlesztik a nyelvi kompetenciákat és növelik a tanári kar versenyképességét nemzetközi szinten.
Hosszú távon azt várjuk, hogy a sikeres projekt bátorítja a többi kollégát a következő ERASMUS+ projektben való részvételre, ezáltal is biztosítva az iskola nemzetköziesítését.
The Benedictine Secondary School in Pannonhalma is Hungary’s earliest educational place. It has been working for more than 70 years as an only-boys-boarding school. The boarding school’s construction began in 1939. The abbot and the prime minister wanted to start an ‘Italian’ secondary school with a huge emphasis on the Italian language and culture. This open-minded attitude and interest towards foreign languages and cultures are still present in the monks’ everyday life, in the students’ learning and the staff’s work. The school reserved its place in the European circulating through hosting guests from Switzerland, Germany, England, France, Italy, etc. and through its regular visits to its partner institutions in Meschede, Melk, Kremsmünster, Montecassino, etc. The school has been involved in exchange-programmes with Romania, Slovakia, Austria and keeps offering scholarships for its own students in England, Austria, Germany and the USA. The institution’s direction makes it possible to choose from 10 different foreign languages (ie. French, Mandarin Chinese, Portuguese, Spanish, etc.).
The project wants to improve the teaching staff’s methodological repertoire that meet the 21st century’s challenges and develop the students’ global competence. Our successful project achieves to adjust the inquired knowledge to the expectations of the modern world (globalization, infotechnology, self-knowledge, creativity, critical thinking).
To accomplish these requires it is necessary to open towards new educational fields.
There are 7 teachers involved in the mobility program: at the beginning of 2017 the 7 journeys are prepared. In the summer the staff take part in the courses abroad, finally they share their experience and multiple their knowledge during the following academic year in order to make the institution more competitive. The project participants travel to 4 different European countries (Italy, UK, Norwegian and Croatia) for their 7 to 14-day training sessions with 6 different learning areas: foreign language methodology courses, interactive teaching – educational games, inclusion, language courses, math and active art -artpsychology.
As a project result the school gets 7 academic folder with 7 cultural and professional presentations. The staff gets new methodological ideas and teaching resources from 6 different fields. The project participants’ language skills improve, among them there are 5 teachers whose subjects are science, literature, arts or religion.
They are expected to get involved into school exchange trips and support partnership in a more dedicated way; they are supposed to use foreign language resources in their subjects and during their preparation for lessons. The courses’ intercultural group will increases their social, professional and cultural skills. The foreign-language courses improve the language skills of the teaching staff and make the staff internationally more competitive.
In the long term, the principal expects that a successful project will encourage further colleagues to participate in following ERASMUS+ 2018 project next year that also contributes to internationalization.